Zdravstvena zaštita u inostranstvu - šta ako se razbolite ili povredite na odmoru?
9. septembar 2024.
∙
6 MIN
Odmoru se radujemo cele godine - posebno odlasku na more. Budući da svoje more godinama unazad nemamo, jedina opcija je da se zaputimo preko granice. U tih desetak dana pakujemo bezbroj lepih uspomena. Pamtimo osećaj sunca na koži, miris mora, šetnje uz umirujuće zvukove talasa, ukus mediteranske hrane, dodir peska pod prstima… Ni na kraj pameti nam nije da bi tu idilu nešto moglo poremetiti... Mnogi, nažalost, i zaborave da na bolesti i povrede ipak ne postajemo imuni tokom letovanja.
Zato bi se, pre puta u inostranstvo, trebalo informisati o koracima koje moramo preduzeti da bismo ostvarili pravo na osnovnu zdravstvenu zaštitu. Ako do ozbiljnije bolesti ili povrede dođe dok se nalazimo van granica svoje zemlje, znamo da nema mesta panici i da postoji procedura koja omogućava da pravovremeno dobijemo zdravstvenu pomoć.
RFZO - zdravstvena zaštita za vreme privremenog boravka u inostranstvu
Za vreme privatnog boravka u inostranstvu (turistički boravak), osigurana lica RFZO imaju pravo na korišćenje zdravstvene zaštite na teret sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja samo u slučaju hitne medicinske pomoći, kako bi se otklonila neposredna opasnost po život i zdravlje osiguranih lica.
Kako se ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu u inostranstvu?
Da bi osigurana lica ostvarila pravo na korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu, moraju pribaviti odgovarajuću dokumetaciju. Za zemlje s kojima Republika Srbija ima zaključen sporazum o socijalnom osiguranju, osigurana lica pre polaska na put moraju da pribave dvojezični obrazac (osim Poljske i Velike Britanije, za koje je potreban samo dokaz o osiguranju i putna isprava). Za zemlje s kojima Republika Srbija nema zaključen sporazum o socijalnom osiguranju, pre polaska na put bi trebalo pribaviti “Potvrdu o korišćenju zdravstvene zaštite u inostranstvu”. Procedura je u oba slučaja besplatna, a izdavanje vrši nadležna filijala Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje.
Kako izgleda proces izdavanja obrasca/potvrde?
Obrazac ili potvrda se izdaju na osnovu nalaza i mišljenja Lekarske komisije da lice ne boluje, odnosno nije bolovalo, od akutnih ili hroničnih bolesti u akutnoj fazi u poslednjih 12 meseci. Ovim se potvrđuje da se osigurano lice ne nalazi u stanju koje bi ubrzo po dolasku u inostranstvo zahtevalo duže lečenje, odnosno smeštaj u stacionarnu zdravstvenu ustanovu. Potrebnu dokumentaciju (nalaz i mišljenje odabranog lekara i karticu zdravstvenog osiguranja) osigurano lice lično podnosi Lekarskoj komisiji nadležne filijale RFZO. I potvrda i obrazac se izdaju najduže za period do 90 dana od dana izdavanja.
Šta ako se javi potreba za zdravstvenim uslugama u inostranstvu?
U slučaju potrebe za medicinskom pomoći u zemljama s kojima naša zemlja ima zaključen sporazum, osigurano lice predaje dvojezični obrazac nosiocu inostranog zdravstvenog osiguranja u mestu privremenog boravka. Ukoliko obrazac nije izdat pre polaska na put, a ukazana je hitna medicinska pomoć u inostranstvu, dvojezični obrazac se može i naknadno izdati, na zahtev inostranog nosioca zdravstvenog osiguranja, ali samo ako je ova mogućnost predviđena međunarodnim ugovorom.
Ukoliko osigurano lice potvrdu nije pribavilo pre odlaska na put i hitne zdravstvene usluge budu naplaćene u inostranstvu, osiguranik po povratku u zemlju podnosi zahtev za naknadu troškova organizacionoj jedinici Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje. Uz zahtev za naknadu troškova je neophodno priložiti i fotokopiju medicinske dokumentacije iz zdravstvene ustanove u kojoj su usluge pružene, kao i original račun, odnosno dokaz da su zdravstvene usluge plaćene. U slučaju da osigurano lice nije pribavilo potvrdu pre odlaska na put, a platilo je troškove hitnog lečenja u zemlji s kojom Republika Srbija nema potpisan sporazum, lice nema pravo na naknadu troškova.
Jasno je da će RFZO pokriti samo troškove ukazivanja hitne medicinske pomoći za vreme boravka u inostranstvu. Logično, ostaje pitanje šta ako se otkloni neposredna opasnost po život, ali pacijent i dalje nije sposoban da napusti bolnicu ili šta ako tamošnji lekari donesu odluku da data bolest ili povreda ne zavređuju hitnu intervenciju, a pacijent se zaista ne oseća dobro. RFZO nije fleksibilan po ovom pitanju i nema pregovora o uslovima i opcijama. Ako zdravstvenu zaštitu želite da podignete na viši nivo i zaista budete bezbrižni za vreme boravka u stranoj zemlji, pravi je trenutak da razmislite o privatnom putnom zdravstvenom osiguranju.
Šta je važno znati o privatnom putnom osiguranju?
Polisa privatnog putnog osiguranja može se posmatrati kao dodatni trošak, ali je zapravo sitna investicija u odnosu na sumu koju biste morali izdvojiti za troškove lečenja, ako vas povreda ili bolest iznenade za vreme boravka u inostranstvu.
Najvažnije stavke kada je privatno putno osiguranje u pitanju:
- Polisa se može zaključiti samo dok se nalazite na teritoriji Srbije i nije je moguće zaključiti niti produžiti iz inostranstva.
- Bez obzira na uplaćeno osiguranje, ostaje pravilo da morate paziti na svoje zdravlje i izbegavati opasne situacije koje mogu rezultirati povredom.
- Ako bolujete od horničnih bolesti ili vanrednih stanja (npr. trudnoća), pre puta obavezno proverite šta sve polisa pokriva i da li će i na koji način komplikacije usled tih stanja biti pokrivene osiguranjem.
- Ako za vreme putovanja dođe do povrede ili bolesti nemojte čekati, odmah zatražite lekarsku pomoć i obratite se odabranoj osiguravajućoj kući.
- Prikupite svu raspoloživu dokumentaciju, fotografišite sve što možete i obratite se osiguranju - pismenim i usmenim putem.
Da li nas putno osiguranje razrešuje odgovornosti?
Putno osiguranje nas ne razrešuje odgovornosti, ali definitivno skida ogromnu brigu s vrata. Na nama, kao osiguranicima, je da budemo odgovorni i na vreme proverimo da li i na koji način odabrana polisa pokriva komplikacije koje mogu proisteći iz bolesti od kojih već bolujemo. Takođe, za vreme boravka u inostranstvu bi trebalo izbegavati aktivnosti koje povećavaju rizik od povreda. Ako, primera radi, planirate posetu vodenom parku ili želite da se oprobate u paraglajdingu ili bandži džampingu, prethodno proverite s osiguravajućom kućom šta sve vaša polisa pokriva.
Uobičajena klauzula u uslovima osiguranja jeste da se osiguranje mora uplatiti pre prelaska granice. Važno je znati da se polisa ne može zaključiti ni produžiti iz inostranstva, a posebno ako je do nemilog događaja već došlo.
Šta ako dođe do zaraze COVID-19 virusom?
Imajte na umu da različite osiguravajuće kuće imaju različite uslove za različite nivoe pokrića. Primera radi, za pokriće troškova lečenja usled zaražavanja COVID-19 virusom moraju se platiti posebne premije. Od premije koja je uplaćena zavise i dodatna pokrića, kao što su troškovi člana porodice koji prati obolelog osiguranika.
Kada se obratiti osiguravajućoj kući?
Vrlo je važno da ne oklevate. Uplatili ste osiguranje i imate pravo da ga iskoristite. Čim osetite bolove ili dođe do povrede, kontaktirajte osiguravajuću kuću na način koji je naznačen na polisi i pratite dalje instrukcije.
Osiguranju odmah prosledite izveštaje iz bolnice ili od lekara. Vodite računa i o dokumentaciji - sve što vam je dostupno prikupite i/ili fotografišite. Ako ste s odabranom osiguravajućom kućom u kontakt stupili usmenim putem, važno je da iza toga ipak ostane i pisani trag. Prikupljenu dokumentaciju možete poslati mejlom, preko aplikacija Viber ili Whatsapp (u zavisnosti od toga koji kontakt je naveden u polisi). Na ovaj način ćete utemeljiti svoja potraživanja od osiguravajuće kuće.
“Put pod noge, polisa u džep”
Mnogi strepe prilikom izbora osiguravajuće kuće i to zbog “horor priča” koje kruže - neko ko se razboleo tokom boravka u inostranstvu nije dobio ni dinara od osiguravajuće kuće, a sve zbog sitnih slova s dna ugovora.
Osiguravajuće kuće žele da razviju svoj posao, ali rast i razvoj poslovanja nikako ne sme biti zasnovan na pokušajima izbegavanja isplate iznosa koji klijentima sleduju. Agenti osiguravajuće kuće bi trebalo da budu vaši sagovornici od poverenja - transparetntni oko svega što se tiče uslova osiguranja, otvoreni za sva pitanja i nedoumice i spremni da se zaista potrude oko vaših individualnih potreba i interesovanja. Upravo takve sagovornike smo pronašli među ljubaznim osobljem Globos osiguranja.
Polisa Globos putno osiguranje “Put pod noge, polisa u džep” omogućava da ostanete bezbrižni čak i ako vam tokom boravka u inostranstvu zatreba lekarska pomoć, pravna asistencija, ako zagubite prtljag ili lična dokumenta. Bez obzira gde putujete i kojim prevoznim sredstvom, osiguravate sebe i porodicu, a ako službeno putujete - osiguravate i svoje saradnike.
Kada situacija nije hitna i nije neophodan direktan kontakt s lekarom, Globos nudi i Telemedicinu - online konsultaciju s lekarom na srpskom jeziku. Polisa obezbeđuje 24 sata pokrića svakog dana u godini tokom trajanja polise i boravka u inostranstvu i to čak i za vreme praznika. Procedura aktivacije polise je vrlo jednostavna - putem call centra ili Viber komunikacije. Uz sve navedeno, Globos nudi i 10% popusta na online kupovinu polise, koju je moguće izvršiti u svega par koraka.
I dalje razmišljate da li da uplatite polisu privatnog putnog osiguranja? U našem narodu se kaže “zlu ne trebalo”. Verujemo da će vam uplata osiguranja samo omogućiti da i ove godine bezbrižno letujete, da ćete sve vreme maksimalno uživati i da nećete doći u priliku da polisu aktivirate. Ako do bolesti ili povrede ipak dođe, uz odgovarajuću polisu, vaš jedini zadatak će biti da se fokusirate na oporavak.
Ukoliko pre putovanja želite da zakažete pregled kod vrhunskog lekara, predlažemo da pogledate iskustva Hipokratija zajednice. Ako ste korisnik GlobosMedic privatnog zdravstvenog osiguranja, sve zdravstvene ustanove koje su GlobosMedic pratneri ćete na našoj platformi prepoznati po posebnom bedžu na profilnoj slici ustanove.
Srećan put i Globos polisu putnog osiguranja obavezno u džep!